Δράση 1

Διερεύνηση των ψυχο-κοινωνικών και εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με αναπηρία κατά την διάρκεια της πανδημίας Covid-19

Ο στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι διττός:

(α) να διερευνήσει τις απόψεις των μαθητών με αναπηρία αναφορικά με τις ψυχοκοινωνικές τους ανάγκες  και τις εκπαιδευτικές τους εμπειρίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 και

(β) να διερευνήσει τις απόψεις των οικογενειών μαθητών με αναπηρία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα σχολεία αντιμετώπισαν τις ανάγκες των παιδιών τους αλλά και τις δικές τους όσον αφορά τη στήριξη των παιδιών με αναπηρία.

aldiso_site (1)
aldiso_site (3)

Για την εκπλήρωση των στόχων της δράσης 1 θα γίνουν ημι-δομημένες συνεντεύξεις με μαθητές με αναπηρία και θα δοθούν ερωτηματολόγια κατασκευασμένα για αυτόν το σκοπό στους γονείς μαθητών με αναπηρία.

Τα αποτελέσματα αυτής της δράσης θα συνδυαστούν με τα αποτελέσματα της Δράσης 2 έτσι ώστε να αναδειχτεί το κενό μεταξύ των υπαρχουσών στρατηγικών αντιμετώπισης των αναγκών των μαθητών με αναπηρία και των πραγματικών αναγκών των εν λόγω μαθητών.

Αποτελέσματα Δράσης 1

ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΠΟΥ ΕΛΑΒΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Ή/ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ COVID-19
[ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ]

Πρωτόκολλο συνέντευξης για τους μαθητές και το προσαρμοσμένο πρωτόκολλο για συνέντευξη με τους μαθητές.
[ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ]

Ψυχο-κοινωνικές και Εκπαιδευτικές Ανάγκες και Εμπειρίες των Μαθητών με Αναπηρίες κατά τη Διάρκεια της Πανδημικής Κρίσης COVID-19

[ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ]

[ΟΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ]

Δράση 2

Χαρτογράφηση υπαρχουσών στρατηγικών (πολιτικές, υπηρεσίες, μέτρα και προγράμματα) για την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία κατά την διάρκεια της πανδημίας Covid-19

Ο στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι διττός:

(α) να χαρτογραφήσει τις υπάρχουσες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 και

(β) να διερευνήσει τις απόψεις διαφορετικών ομάδων ενδιαφερομένων (γονείς, ειδικοί επαγγελματίες από τα ΠΕΚΕΣ και τα ΚΕΔΑΣΥ, και διοικητικό προσωπικό/διευθυντές) σχετικά με τις στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν από το εκπαιδευτικό σύστημα για την αντιμετώπιση των εν λόγω αναγκών.

aldiso_site (1)
aldiso_site (3)

Για την εκπλήρωση των στόχων της Δράσης 2 θα γίνει έρευνα δευτερογενών στοιχείων (desk research) σε εθνικό επίπεδο, βιβλιογραφική επισκόπηση μελετών που αφορούν στην Ελλάδα και δομημένο ερωτηματολόγιο με συνέντευξη.

Τα αποτελέσματα αυτής της δράσης θα αναδείξουν όλες τις στρατηγικές (πολιτικές, υπηρεσίες, μέτρα και προγράμματα) που χρησιμοποιήθηκαν από το εκπαιδευτικό σύστημα για την αντιμετώπιση των ψυχο-κοινωνικών και εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με αναπηρία. Κενά, προκλήσεις και δυσκολίες καθώς και αντίστοιχες προτάσεις θα αναδειχτούν.

Αποτελέσματα Δράσης 2

Papazoglou, Th., Papazis, F., Kalaitzi, St., Vlachou, A., Tsermidou, L., Toulia, A., & Fyssa, A. (2023, March). A review of strategies, measures and services implemented to address the needs of disabled students during the COVID-19 outbreak in Greece: challenges and perspectives. 17th annual International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain.
[ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ]

Χαρτογράφηση υπαρχουσών στρατηγικών (πολιτικές, υπηρεσίες, μέτρα και προγράμματα) για την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία κατά την διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
[ΑΝΑΦΟΡΑ “ΕΙΔΙΚΟΙ ΠΕΚΕΣ-ΚΕΔΑΣΥ-ΙΕΠ”]

Συνέντευξη με σκοπό τη χαρτογράφηση των υφιστάμενων στρατηγικών σχετικά με την υποστήριξη μαθητών και μαθητριών με α/ε.ε.α. Οι ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο οδηγό απευθύνονται σε εκπροσώπους φορέων εκπαιδευτικής πολιτικής και διοίκησης καθώς και κέντρων λήψης αποφάσεων ειδικούς που ασχολούνται με την υποστήριξη και την εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. Διευθυντές/διευθύντριες, Προϊστάμενοι, Λειτουργούς στο Αρμόδιο Υπουργείο κ.ά.).
[ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ]

Συνέντευξη με σκοπό τη χαρτογράφηση των υφιστάμενων στρατηγικών σχετικά με την υποστήριξη μαθητών και μαθητριών με α/ε.ε.α. Οι ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο οδηγό απευθύνονται σε ειδικούς που ασχολούνται με την υποστήριξη και την εκπαίδευση μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. ΠΕΚΕΣ, Προϊστάμενοι ΚΕΔΑΣΥ, ΕΔΕΑΥ, Κέντρα Ψυχικής Υγείας, Ψυχολόγοι/Ψυχολόγοι Covid, Κοινωνικοί Λειτουργοί κ.ά.).
[ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ]

Συνέντευξη με σκοπό τη χαρτογράφηση των υφιστάμενων στρατηγικών σχετικά με την υποστήριξη μαθητών και μαθητριών με α/ε.ε.α. Οι ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο οδηγό απευθύνονται σε χρήστες που μπορεί να είναι είτε μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών.
[ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ]

Στρατηγικές για την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 σε εθνικό επίπεδο [Ελλάδας].
[ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ]

Δράση 3

Χαρτογράφηση αναγκών (needs assessment) σε επίπεδο οργανωσιακής ετοιμότητας των σχολείων σε καταστάσεις κρίσης όπως η πανδημική κρίση Covid-19

Ο στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι διττός:

(α) να καταγράψει όλους τους οργανωσιακούς τομείς και τους δείκτες/διαστάσεις ανά τομέα του εκπαιδευτικού συστήματος, και

(β) να διερευνήσει τις απόψεις των διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με το βαθμό οργανωσιακής ετοιμότητας (ανά τομέα και δείκτη) των σχολείων ως προς την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία κατά την περίοδο της πανδημίας Covid-19.

aldiso_site (1)
aldiso_site (3)

Για την εκπλήρωση των στόχων της δράσης 3 θα γίνει ευρέως φάσματος συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση (scoping review)  και θα κατασκευαστούν ερωτηματολόγια τα οποία θα δοθούν προς συμπλήρωση στους διευθυντές των σχολείων.

Τα αποτελέσματα αυτής της δράσης θα αναδείξουν τον βαθμό οργανωσιακής ετοιμότητας των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς την αντιμετώπιση των αναγκών των μαθητών με αναπηρία

Αποτελέσματα Δράσης 3

  • Δημοσίευση άρθρου στο περιοδικό Frontiers in Education:

Παρουσίαση Poster στο 17th annual International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain.
Vlachou, A., Kalaitzi, St., Tsermidou, L., Toulia, A., Papazoglou, Th., Fyssa, A., & Papazis, F. (2023, March). Preparedness of the education system in pandemic crisis time: identifying enablers and challenges to respond to disabled students’ and their families’ needs. 17th annual International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain.

[POSTER]

  • Δημοσίευση άρθρου στο περιοδικό Frontiers in Education:

Vlachou, A., Kalaitzi, S., Tsermidou, L., Toulia, A., Papazoglou, T., Fyssa, A., & Papazis, F. (2023). Organizational preparedness domains and indicators of educational organizations for students with disabilities in pandemic times: A scoping review. Frontiers in Education, 7. DOI=10.3389/feduc.2022.1029163

  • Τα αποτελέσματα της συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης παρουσιάστηκαν στο Διεθνές Συνέδριο “5th World Conference on Research in Teaching and Education (WORLDTE)”.

Δράση 4

Δράση 4 Σχεδιασμός και κατασκευή διαδικτυακού Εργαλείου Ετοιμότητας (Preparedness Plan Tool) των σχολείων σε καταστάσεις κρίσης

Ο στόχος της συγκεκριμένης είναι:

Ο στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός διαδικτυακού εργαλείου ετοιμότητας των σχολείων σε καταστάσεις κρίσης. Η κατασκευή του εργαλείου θα στηριχθεί στα δεδομένα όλων των προηγούμενων δράσεων. Το εργαλείο ετοιμότητας θα δοθεί δωρεάν στα σχολεία έτσι ώστε, στο πλαίσιο της αυτό-αξιολόγησης τους, να είναι σε θέση να εντοπίζουν πιθανά κενά και ελλείψεις αλλά και τρόπους και πρακτικές αντιμετώπισης /ανταπόκρισης καταστάσεων κρίσης.

aldiso_site (1)
aldiso_site (3)

Για την εκπλήρωση των στόχων της δράσης 4 θα ληφθούν υπόψη τα ευρήματα των δράσεων 1, 2 και 3.

Αποτελέσματα Δράσης 4

Άξονες Ψηφιακού Εργαλείου Ετοιμότητας: